Leadership is ‘Co-kwalificeren’

Het hebben van de beste oplossing of een goede sales pitch is niet altijd voldoende om een opdracht binnen te halen. Er is meer nodig.
This is some text inside of a div block.

Heading

Heading

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

De nieuwe weg naar gunning

Het uitgangspunt van het effectief verkopen van dienstverlening is Co-kwalificatie: het samen met de klant ontwikkelen van de beste oplossing. Vanuit Co-kwalificatie én met commitment van de klant kom je tot gunning, tegen condities die voor beide partijen gunstig zijn.

Co-kwalificatie is de doorontwikkeling van Consultative Selling en laat zien dat verkopen niet meer gaat over pitchen en offertes maken, maar over:

  • Het opsporen van het 'Knowledge Gap' met betrekking tot het probleem en de oplossing;
  • Het verkrijgen van commitment voor de voortgang en co-kwalificatie.

Dit vormt de basis van de 'verkoopdialoog 2020'. Deze wordt gerealiseerd door een combinatie van voorbereiding, kwalificatiestappen en effectief en grondig onderzoek. In dit artikel ga ik hier dieper op in en geef aan hoe je, middels een effectieve verkooptechniek, beter kunt inspelen op deze factoren.

Het opsporen van het Knowledge Gap

Klanten denken over het algemeen een goed beeld te hebben van de bestaande mogelijkheden om hun problemen op te lossen. Uit de praktijk blijkt echter, dat ze bij complexere problemen niet altijd een goed beeld hebben van de aard en de ware effecten van het probleem, laat staan van de beste oplossing. Je kunt je voorstellen dat, als de dienstverlener op die basis zijn inhoudelijke voorstellen gaat maken, de kans groot is dat er ergens in het kwalificatietraject onvoldoende aansluiting is op de juiste oplossing.

Make me Smart for free

Inkopende partijen staan niet te dringen om toe te geven dat er een knowledge gap is. Vaak weten ze niet precies wat er ontbreekt aan kennis, maar ook houden ze de kaarten tegen de borst over de wijze waarop menings- en besluitvorming binnen hun organisatie tot stand komen. Vaak zullen ze de diverse dienstverleners vragen zo veel mogelijk 'kennis' te leveren met betrekking tot de oplossing en de aanpak van het probleem, om vandaaruit de 'kwalificatie' van de oplossing in eigen hand te houden.

'Make me Smart For Free', noemen we dit ook wel.

Het gaat dan vooral om de aanleiding van het probleem, de verschillende oplossingsopties, de alternatieven die zijn overwogen, welke criteria er gelden ten aanzien van de dienstverlener en hoe deze tot stand zijn gekomen.

Wat denkt de klant te weten?

Wij adviseren dienstverleners om tijdens de eerste gesprekken van een opportunity diep in te gaan op de achtergronden van de 'meningsvorming' die bij de klant tot nu toe heeft plaatsgevonden:

  • Wat is de aanleiding van het probleem?
  • Waarom is het nu een probleem?
  • Wat zijn de effecten van het probleem op de business van de klant?
  • Welke oplossingen zijn er overwogen en waarom?
  • Welke opties zijn er afgevallen en waarom?
  • Welke verschillende percepties bestaan er bij de betrokkenen over het probleem, de effecten van het probleem en de mogelijke oplossing?
  • Waar zitten de verschillen en waarom?

Als je hier diep op ingaat en doorvraagt, krijg je een beeld van de validiteit van de meningsvorming en het 'Knowledge Gap' van de klant ten opzichte van het probleem en de oplossing. Tegelijkertijd krijg je inzicht in wat er nodig is, om de wederzijdse visies op het probleem en de oplossing, op elkaar af te stemmen.

TIP: Zorg dat je daarnaast ook een goed beeld krijgt van de voorgenomen stappen in het besluitvormingsproces van de klant, na de initiële verkenningsgesprekken. Het is cruciaal dit proces te doorgronden om er mogelijk invloed op te krijgen.

Co-kwalificatie als verkooptechniek

Met Co-kwalificatie als verkooptechniek, doorloop je verschillende stappen en krijg je een 360° inkijk in de organisatie van de klant. Je hebt dan een helder beeld van de verschillende percepties van de beïnvloeders en de beslissers. En je weet welke uiteindelijke waarde je kunt toevoegen, om deze vervolgens effectief te transformeren naar profijtelijke business.

Co-kwalificatie wordt gerealiseerd door de klant voor te stellen om gezamenlijk een aantal gestructureerde stappen te nemen die samen met de klant tot de beste oplossing leiden. Het is noodzakelijk om al in het begin van het contact, mogelijk zelfs al in het eerste gesprek, de visie op de kwalificatie aanpak toe te lichten en de stappen voor te stellen. Het is belangrijk om daar commitment voor te krijgen. Als klanten een complex probleem hebben, hoort hier een ambitieuze co-kwalificatie aanpak bij. Als dat niet lukt, wees dan alert op de haalbaarheid van de  opportunity.

Niet na, maar voor je offerte

In de praktijk voeren accountmanagers en sales-consultants de kwalificatiestappen vaak uit na de offerte. Binnen de Consultative Selling methodiek gebeurt dat voor de offerte. Het kunnen betaalde of onbetaalde stappen in het proces zijn, waarbij ook de actie vanuit de klant een belangrijke rol speelt. Als de klant hiervoor commitment geeft, heb je in een vrij vroeg stadium zekerheid over de echte bedoelingen van de klant.

Belangrijke aandachtspunten

  • Leg uit waarom jij als dienstverlener een gedegen kwalificatietraject hebt uitgestippeld.
  • Maak duidelijk welke informatie jij nodig hebt en wat kan bijdragen aan goede oplossingsopties.
  • Maak de klant duidelijk wat de gemeenschappelijke kwalificatie oplevert.
    Een aantal stappen die nu pas na de offerte worden gezet, kunnen mogelijk naar voren worden gehaald.
  • Zorg voor commitment van de klant om kwalificatiestappen te zetten voor de beste oplossing.
  • Laat de klant een bijdrage leveren die moeite kost, zo krijg je commitment voor de voortgang.

De verkooptechniek van Co-kwalificatie gebruiken, vereist een hoge mate van commerciële slimheid, creativiteit, geduld en inlevingsvermogen. Het salesteam moet de vaardigheid hebben om relaties op te bouwen en de durf om commitment te bereiken.

'Dat is geen sinecure. Klanten zijn dat niet gewend.'

Header photography by Unsplash